1996 hade kårens trissjollar blivit alltmer slitna med ständigt behov av reparationer. De hade trots allt nästan alla fyllt 20 år och det var helt nödvändigt att fundera över trissarnas framtid.
Eftersom vi gärna ville fortsätta att delta på sjöscoutseglingarna började vi titta på båtar som andra scoutkårer använder. Tyvärr var även dessa gamla och vi måste försöka se framåt för att hitta båtar som förhoppningsvis skulle kunna fungera i 20 år till.
Vi fick höra att Vikingarnas Sjöscoutkår på Gärdet köpt den nya jollen Tvåkronan, som flera stora seglarskolor börjat gå över till och även Husaröstiftelsen beställt. Ett par ledardelegationer besökte Vikingarna, for på mässor och provseglade.
Storlek: | 4,65 × 1,65 m |
Vikt: | 160 kg |
Sticksvärd: | 0/10/20 kg bly, vi har 10 kg |
Storsegel: | 6,7 m |
Fock: | 3,3 m |
Lys: | 0,91 |
Konstruktör: | Erik Thorsell |
Båten verkar rejält byggd, men ska för den skull absolut inte användas som landstigningsbåt. Det som gått sönder hos oss efter sommarseglingar och kårläger är roderbeslag och fäste för centerbord efter en grundstötning (konstruktionen har avsevärt förbättrats under åren på de nya båtarna). Dessutom har ett antal block, linor och hakar tappats överbord.
De viktigaste trimdetaljerna finns, men det är annars ingen extrem trimbåt. Den är nämligen tänkt att vara enkel och rättvis vid kappsegling.
Namnet kommer av att den ska seglas av två personer och att man ska få mycket båt för pengarna.
Klassreglernas intentioner är en entypsklass där gamla båtar förblir konkurrenskraftiga och nya båtar blir överkomliga att köpa.
Båten är direkt, så man märker omedelbart om det man gör är rätt eller fel och därför mycket pedagogisk.
Visst känns den rank innan man sätter i sticksvärdet, vi har valt att använda den tyngre varianten för att underlätta för de mindre scouterna. Slutstabiliteten är dock god, så det ska mycket till innan man kapsejsar.
De seglas juniorer och uppåt. Även miniorerna seglar dem, men då med en ledare ombord.
Det går att vara ett halvdusin ombord, men då blir besättningen gärna rastlös, för det finns inte arbete åt alla. Till två av båtarna har vi spinnakrar, så det blir fler arbetsuppgifter ombord och mer avancerade moment för de äldre scoutera.
Förutom kostnaden undrade vi hur vi skulle klara att ta hand om nya båtar, när det inte alltid var lätt att orka med att vårda våra gamla trissar. Tvåkronorna är dock mycket lättskötta med ett minimum av trädetaljer och det är mycket roligare att sköta en ny fin båt är en lappad och lagad jolle.
För att få ihop pengarna, sparade vi pengar några år, höjde terminsavgiften med 100 kronor och ansträngde oss med julförsäljning och majblommor. Tyvärr minskar vår kommuns stöd i snabb takt, så nästan hela vår båtsatsning måste användas till elräkningar och annat nu. Vi lyckades till slut att byta ut våra 6 trissjollar (som såldes en efter en) under en period på ca 7 år.
Förhoppningsvis kommer satsningen att leda till högkvalitativ sjöscouting framöver, som även kommer att medföra fler medlemmar. Förhoppningsvis följer fler kårer efter och bli ännu fler i tvåkroneklassen på sjöscoutseglingarna.
Vi har under 2021-2022 sålt våra tre äldsta tvåkronor och under 2023 köpte vi en helt ny som ersättare.
S-241 | S-482 | S-644 | S-804 | S-1301 |
Läs mer om vår Sjöverksamhet och hur man hanterar en båt som kapsejsat.
Sedan vi har köpt jollarna har vi haft kontakt med Malmö Sjöscoutkår (www.mosjo.nu), Vindalsögruppen (www.stockholmsscoutskeppslag.ssf.scout.se) och Sollentuna Södra scoutkår (www.holken.sollentuna.se/) som också köpt tvåkronor.
Läs mer på Tvåkronans egna hemsida www.kronaboats.com
och på 2-Kroneförbundet sida 2krona.wordpress.com