Terhi 405
Här är lite fakta om vår pensionerade följebåt.

Skrov
- Sandwichkonstruktion tillverkad i ABS-plast. Ett mycket segt material men om det går sönder är det väldigt svårt att laga.
- Dubbelskrov fyllt med polyuretanskum med slutna celler och suger därför inte upp vatten.
- Storleken 4,05 x 1,67 m
- Vikt 145 kg
- Enkel styrpulpet av rör(är för tillfället bortmonterad)
- Grabbräcken
- Ej självlänsande, men det suger i dyviken under gång.
- Fack under aktertoften med plats för bensindunk med mera.
- 8-fotsåror och årtullar ingår
- Godkänd för 15 hk enligt CE, Sjöfartsverket, GS och US Coast Guard.
- Inget miljöäckel släpps ut under tillverkningen. Skummet är tillverkat utan freon.
- Låssats med bygel, kedja, hänglås i klass 3 och motorlås ingår.
Motor
Tänk på
- Styrpulpeten gör att roderutslagen inte kan bli så stora, men att det är ju bekvämt vid längre bogseringar.
- Propellrar är inte gjorda av samma material som jordfräsar.
- Det är inte fel att hålla låg fart på väg in till en brygga. Man slipper svallet och riskerar inte att krocka vid problem med båten.
- En skadad propeller ger vibrationer i växellådan som är ännu dyrare att laga än propellern.
- Växelvajern är alldeles för lätt att bocka. Lossa den innan du fäller upp motorn.
Motorn är dimensionerad för att orka med ett långt släp. Därför blir den väl stark när man åker ensam, så båten kan vara svårkontrollerad i vågor och svängar. Dra av lite på gasen, så beter sig båten trevligt! Dessutom spar du enormt mycket soppa!
Vem får köra?
Läs om följebåtscertifikatet under
Sjöbehörighet!