Loggboken StormLogg

Stormfåglarnas Loggbok

Hej Stormfåglar och alla andra!

På den här sidan kan man läsa vad Stormfåglarna gjort i veckan, och förra och förra ...

HÖSTEN 2013 -Skepp o Hoj med Stormfåglarna

Hänt med Stormfåglarna den 27 nov

Med ficklampan i handen: Efter samling med rop och leken tomtesmyg fick scouterna börja ställa i ordning stormkök. De jobbade i små grupper om ca 2 pers så att alla verkligen fick prova på. Under tiden stormköken vaktades av några scouter gick andra iväg på ett reflexspår i skogen med frågor om allemansrätten. Scouterna tyckte det var mycket roligt att diska de svarta stormköken skinande rena. Vid samlingen hann vi bara helt kort tala om ordet som de rätta svaren på frågerundan bildat. Gnistan fungerade som vanligt utmärkt.

Hänt med Stormfåglarna den 20 nov

Efter samling med ropet så delades gruppen upp så att två patruller var inne och 2 ute. Inomhus fick scouterna placera sjömärken på ett ouppmärkt sjökort med kompassen som hjälpmedel samt höra en saga om allemansrätten. Utomhus var det en lek om sjövett och allemansrätten där scouterna fick springa åt höger eller vänster beroende på vad de trodde var rätt svar på frågorna som ledaren ställde. Dessutom var det en station med sjukvård. Avslutning med kort genomgång av vad som hänt på mötet och gnistan.

Hänt med Stormfåglarna den 15-16 nov

Det var stughajk i Oskarsborg från fredag kl 19 till lördag kl 13. Som vanligt hade scouterna fullt upp med att boa in sig på fredagen. Trots att vädret visade sig från sin blöta sida genomförde vi ett mysigt lägerbål oh alla kom torra i sovsäckarna och somnade efter sagoläsning.

Strålande sol på lördagen. Vi visade på flaggcermonin och vad man gör när saker inte riktigt blir som planerat. Patrullerna fick sedan ta ut riktning och mäta sig fram till kontroller i de fyra väderstrecken. Det var en utmaning som uppskattades. Slutligen fick scouterna äta lunch som de själva lagat på stormköken. Vid avslutninge delades det ut hajkmärken till alla som deltagit.

Hänt med Stormfåglarna den 6 nov

Patruller löser problem: Vi hade samling med rop ute och lekte sedan kedjekull. Därefter delades scouterna upp i patruller med patrulledare och vice patrulledare. Patrullerna fick sedan lösa problem vid fyra stationer som handlade om att flytta vatten från en hink till en annan, att bygga högsta möjliga vedstapel, att knyta samman patrullmedlemmarna så och sedan ta sig runt en bana och att få patrullen stående med alla medlemmarna i åldersordning utan att prata med varandra. Avslutning med gnistan som vanligt.

Hänt med stormfåglarna den 23 oktober

För en sjöscout: Som vanligt var det samling ute och vi lekte kaptenen kommer. Sedan delade vi in scouterna i grupper (provisoriska patruller) och gick in och hade fyra stationer med bl a frågerunda tema sjövett, scouting till sjöss etc, knopar på knopbåtarna. Vi hade avslutning med gnistan inomhus denna gång.

Hänt med Stormfåglarna den 16 oktober

Mys vid lägerelden: Efter samling med rop och lite lek så tände vi lyktor och tog oss upp till lägerelden där Erik Carlsson hjälpte till att lyfta stämningen med gitarspel och sång.Det grillades pinnsbröd som åts med god aptit. Vi hade avslutning med gnistan uppe vid lägerelden.

Hänt med Stormfåglarna den 9 oktober

Alla blir scouter: Förstaåringarna fick vara med om en invigningscermoni och fick sina skarfar. Det var meningen att vara lite spännande och högtidligt. Vi passade på att prata lite om var scouting kommer ifrån och vad det kan innebära. Andraåringarna fick hjälpa förstaåringarna. Medan andraåringarna förberedde fick förstaåringarna träna på att tända och hantera stormlyktorna.

Hänt med Stormfåglarna den 2 oktober

Söljor och krabbelurer: Samling med ropet och sedan uppdelning där 2:a åringarna lagade krabbelurer på stormkök och 1:a åringarna var inne gjorde sina söljor eller lekte medan de väntade. Gemensamt ätande ute och sedan avslutning med gnistan och scouthälsningen.

Hänt med Stormfåglarna den 25 september

Första kvällen på Oskarsborg: Samling med ropet, namnlek och sedan visade 2:a åringarna runt 1:a åringarna i Oskarsborg. Korvgrillning vid lägerelden och avslutning med gnistan och scouthälsning.

Hänt med Stormfåglarna den 18 september

Alla Stormfåglar på scoutbryggan: 2:a åringarna seglade och 1:a åringarna lekte i parken. Gemensam samling i början och avslutning med gnistan.

Hänt med Stormfåglarna den 11 september

Seglingsmöte: 2:a åringarna seglar

Hänt med Stormfåglarna den 4 september

VÅREN 2013 - Skepp o Hoj med Stormfåglarna

Hänt med Stormfåglarna den 5 juni

Hänt med Stormfåglarna den 2 juni

Kåravslutning nere vid båtarna. Vi var ett gäng från Stormfåglarna som höll i en station med bollar och hinkar som gav en del utmaningar. Att klättra på höjden med hjälp av backar och vara säkrad i lina var nog den mest spännande övningen bland scouterna. Korv med börd och mycket dryck serverades i det vackra vädret.

Hänt med Stormfåglarna den 29 maj

Hänt med Stormfåglarna den 22 maj

Hänt med Stormfåglarna 18-19 maj

Hajk på Kaninholmen: Helgen den 18-19 juni hade Stormfåglarna hajk på Kaninholmen (kungens ö). Vi seglade dit lördag förmiddag och byggde vårt läger. Sedan lagade vi mat tillsammans på stormkök och över elden. Vi seglade, gick på skattjakt och sjöng kring lägerbålet. På söndag morgon åt vi en rejäl frukost innan vi packade ihop vårt läger och städade nogrannt efter oss. Bara bävrarna och myrorna lämnade vi kvar.

Hänt med Stormfåglarna den 15 maj

Hänt med Stormfåglarna den 8 maj

Tema segling: Många av scouterna var på plats i det perfekta vädret. Alla kom i optimister och fick rigga på och av efter genomgång på land. Lite vind kom det när båtarna var i sjön och det verkade som alla hade roligt och spännande under kvällen. Vi hade en följebåt redo men den behövde bara hjälpa seglarna till bryggan när kvällen började gå mot sitt slut.

Hänt med Stormfåglarna den 24 april

Tema scouternas dag: Vi förberedde oss inför regiontävlingen genom att ha stationer vid scoutstugan där scouterna fick prova på knopar, Hansalina, första hjälpen, mm. Men först lekte vi Rusräknerutten där scouterna fick samarbeta i ring med boll eller springa och ha koll på när kompisen kommit tillbaka.

Hänt med Stormfåglarna den 17 april

Tema eldning: Då det var väldigt blåsigt flyttade vi upp den patrullvisa eldningen till eldplatsen. Vi lyckades få till tre eldar som gav till tillräckligt med glöd för att scouterna skulle kunna grilla pinnbröd. Det smakade gott med smör till. Vi hjälptes åt att ta upp och ner alla saker som behövdes för en säker eldning i blåsten.

Hänt med Stormfåglarna den 10 april

Vi hade en gästledare, Fredrik, som hjälpte till med dagens tema: Walkie talkie orientering. Vi startade som vanligt med en lek, Under hökens vida vingar. Resten av mötet ägnade vi oss åt orientering där vi fick leta redan på varandra i patruller med hjälp av walkie takie. Den gömda patrullen fick endast svara ja eller nej på den letande patrullens frågor. Tiden och batterierna räckte inte riktigt till så scouterna vill fortsätta med detta en annan gång. Vi avslutade kvällen med utdelning av majblommor. Dessa får börja säljas tisdag den 16 april dvs innan nästa möte.

Hänt med Stormfåglarna den 27 mars

Tema eldning: Vi var lagom många både ledare och scouter för en gemensam övning och det blev att tillsammans få upp det material vi behövde till lägerplatsen, tända lyktor och ljus och placera ut frågor och sedan samlas vid lägerelden. Scouterna fick gå runt och svara på frågorna innan vi samlades för gemensam grillning av korv och marshmallows och svarsgenomgång.Slutligen hjälptes alla åt att hämnta in frågor och bära ner allting till Oskarsborg och vi skickade en gnista innan scouterna hämtades.

Hänt med Stormfåglarna den 20 mars

Tema djur och natur: Efter samling och lek gick vi in och fick lära oss om nordiska djur och djurspår. Vi fick även veta mer om allemansrätten och slutligen lika mer träning med knopar.

Hänt med Stormfåglarna den 16 mars

Daghajk: Det var en solig dag med väder som passade en daghajk. Vi gick c:a 30 personer i samlad trupp bort mot hajkplatsen. På vägen fick vi räkna stockar, öva knopar och berätta för mamma & pappa om våra patruller. Korvstroganoff tillagades på stormkök och åts med god aptit. Efter lunchen var benen fulla med spring och vi byggde hinderbanor med hjälp av rep och slanor som alla sedan fick prova. Ett glatt gäng scouter och familjemedlemmar kunde sedan avhämtas vid Oskarsborg på eftermiddagen.

Hänt hos Stormfåglarna den 6 mars

Tema sinnen: Vi pratade om våra sinnen och lekte lek med att leda kamrat som hade ögonen förbundna genom en hinderbana. Vi eldade och alla fick hjälpa till att se till att elden kom igång och sedan hölls brinnande.

Hänt hos Stormfåglarna den 21 feb 2013

Thinking Day: Vi samlades med övriga scouter vid Nora torg och gick i samlat fackeltåg till kyrkan och efterföljande fika i församlingsgården. En härlig kväll med lysande facklor i vintermörkret.

Hänt hos Stormfåglarna onsdag den 13 februari 2013

Lägerbål: Förstaåringarna fick leka och sedan gå iväg i par längs ett spår i skogen med lite läsning på vägen. Vi samlades vid lägerbålet. Andraåringarna övade inne och spelade sedan upp teater kring scoutlagen vid lägerbålet.

Hänt hos Stormfåglarna onsdag den 6 februari 2013

Demokratimöte: vi hade olika övningar på temat demokrati. Vi lyssnade på svenska scoutsången och pratade lite om Thinking Day

Hänt hos Stormfåglarna onsdag den 30 januari 2013

En grupp var inne och sydde hajkpåse. Den andra gruppen tränade på att få upp eld utan papper trots blötan ute.

Hänt hos Stormfåglarna onsdag den 23 januari 2013

En grupp var inne och sydde hajkpåse. Den andra gruppen tränade på att klara sig ute i den stränga kylan och få upp eld med små stickor.

Hänt hos Stormfåglarna onsdag den 16 januari 2013:

Vi hälsade varanda välkomna till en ny termin med lekar ute och lite lärakänna-övningar med respektive partrull i patrullkojorna.

VÅREN 2012 - Skepp o Hoj med Stormfåglarna

Söndagen den 3 maj

Kåravslutning

Kåren hade sin gemensamma terminsavslutning vid scoutbryggan. Vi seglade, hade backklättring, gick naturspår och flyttade saker med gummisnoddar. Och så har vi röstat fram vad vår nya segelbåt ska heta: LOVA !

{karavslutning2012}

Hänt hos Stormfåglarna onsdag den 30 maj 2012

Ett seglingsmöte:

Hajken på Kaninholmen

Den 26-27 maj hade Stormfåglarna hajk på Kaninholmen i Edsviken. Vilket sommarväder! Vi seglade över från scoutbrygga i optimister och slog upp vårt läger vid gläntan vid stranden. Lunchen lagade vi på stormkök - vi stekte fattiga riddare med kanel och sylt. Receptet har du på en särskild flik om du vill göra det själv. Resten av lördagseftermiddagen badade vi och svingade i lianen. Middagen var chili con carne som vi lagade över elden.

På kvällen var det dags för skattjakt på Skattkammarön. Svåra utmaningar för att få tag i ledtrådarna: hissa upp en patrullmedlem högt upp i en tall - simma ut och fånga en flaskpost - lösa ett bokchiffer med mera. Vid lägerbålet var alla ganska trötta efter en lång och innehållsrik dag. På söndag morgon åt vi frukost, rev lägret, badade lite till och åt lunch innan det var dags att segla hem till scoutbryggan igen.

Alla har varit jätteduktiga. För en del var det första natten i tält. En bra förövning för Örsölägret senare i sommar.Här har vi lagt upp några bilder från Daghajken stormbilder

Hänt hos Stormfåglarna onsdag den 23 maj 2012

Ett seglingsmöte:

Hänt hos Stormfåglarna onsdag den 16 maj 2012

Nu var det lite mer lagom vind och vi kunde segla i optimisterna som planerat. En fin kväll som avslutades med lite fika på bryggan.

Hänt hos Stormfåglarna onsdag den 9 maj 2012

Ett seglingsmöte: omväxlande regnskurar och en sydostlig vind på mellan 9 - 14 meter per sekund mötte oss vid scoutbryggan. Lite för mycket äventyr för att vara andra gången i optimisterna för många.

Så vi övergick till plan B. Först ett spår kring berget bakom scoutbryggan med tio naturfrågor. Sedan samlades vi vid gräsmattan vid parken för att flyga drake. Och se - för drakflygning var det en perfekt vind! Efter några inledande störtbombningar med tillhörande kraschlandning gick det riktigt bra. Jättekul och alla scouterna fick prova att flyga minst en gång.

{stormfaglardrake}

Söndag den 6 maj 2012

Roslagens Dag

En varm och solig söndag på våren så var Stormfåglarna med och tävlade på Roslagens Dag - detta år på Lidingö.

Det var sju kontroller på banan och ganska långt att traska. Men en medhavd lunch i vårsolen gav nya krafter. Vi fick tävla i grenar som "pricka hare", knopar, sjukvård, eldning. Slutresultatet blev gott och vi kom på 3:e plats i spårartävlingen - fick diplom och en metallplakett att sätta på avdelningsflaggan.

{stormfaglarroslagensdag6maj2012}

Hänt hos Stormfåglarna onsdag den 2 maj 2012

Vårt första seglingsmöte för året. Det blåste lite lagom när alla gav sig ut i optimister och en två-krona. För en del var det första seglingen i jolle, och det kunde nog vara lite pirrigt i början men allt gick bra och alla var nöjda. Saft och kakor på bryggan efteråt.

Söndag den 22 april 2012

Sjösättningen

Kårens gemensamma sjösättning av båtarna! Idag behövdes alla händer för att forlsa ner alla båtar från Oskarsborg till scoutbryggan vid Edsviken. Vi har mastat på, lagt i bojarna och paddlat ut alla båtar. Nu är vi redo för vårens seglingssäsong!

Hänt hos Stormfåglarna onsdag den 18 april 2012

Musse Pigg tränar inför Roslagens Dag

Vi har tränat i stationer för att vara på topp inför Roslagens Dag! Typiska scoutgrenar som knopar, stormkök, kast med livlina och annat som är bra att kunna.

Hänt hos Stormfåglarna onsdag den 4 april 2012

Spökplumpen pratar i Walkie-Talkie

Det här var en spännande lek som vi gjorde patrullvis. En patrull hittar ett bra gömställe i skogen vid Oskarsborg. En annan patrull har i uppgift att leta reda på sina gömda kamrater. För att hitta rätt får de ställa frågor till den gömda patrullen via Walkie-Talkie. Men de kan bara få JA eller NEJ som svar. Det gäller att fråga listigt. Men eftersom patrullerna är utrustade med samma karta brukar de hitta till rätt gömställe till slut. Det gäller att ligga riktigt still och vara tyst när de som söker börjar komma riktigt nära!

Hänt hos Stormfåglarna onsdag den 28 mars 2012

Mårten Gås berättar om djur och natur

Den här gången gällde det att hitta saker i naturen som motsvarade bokstäverna i STORMFÅGEL. Alla bokstäver är inte lika enkla. Efter det blev det lite gemensamt djur- och naturprat inne.

Hänt hos Stormfåglarna onsdag den 21 mars 2012

Piff och Puff leker charader

Ja med det gjorde dom....

Hänt hos Stormfåglarna onsdag den 14 mars 2012

Kalle och Kajsa leker doktor

Ja visst gjorde de det...

Hänt hos Stormfåglarna onsdag den 7 mars 2012

Långben och Musse reser ett tält

Alla hjälptes åt att resa det stora runda tältet med riktig vedeldad kamin i mitten. Det blev snabbt varmt och skönt i tältet när alla var samlade runt kaminen, lyssnade på saga och hade det mysigt.

Måndagen den 20 februari 2012

Thinking Day

Vi samlades vid Nora torg och fackeltåg till Danderyds kyrka. Där var det upptaging av de nya scouterna. Högtidligt och vackert. Efteråt gick vi till det nya församlingshemmet och fikade, pratade och tittade på lägerbilder.

Hänt hos Stormfåglarna onsdag den 15 februari 2012

UppfinnarJocke flyger i luften/Kajsa Anka pysslar

Lite varmare i luften den här onsdagskvällen. Pumpen frös inte och flaskraketen flög högt upp i luften med den ivrigt blinkande röd lampa i toppen. Jättekul! Även varmluftsballongerna skötte sig fint - utom en som började med en looping mitt över fältet innan den vände som landade halvvägs uppe i en björk.

Andra halvan av gänget var inne och gjorde hajkbrickor. Så nu hänger alla färdiga brickor inoljade med parafinolja i förrådet.

Nu på måndag den 20:e är det Thinking Day. Samling vid Nora torg 18:00. Därför har vi inget ordinarie möte onsdagen efter (den 22:a). Och onsdagen därpå (29:e)är det heller inget ordinare onsdagsmöte på grund av Sportlov.

Hänt hos Stormfåglarna onsdag den 8 februari 2012

Kajsa Anka pysslar/UppfinnarJocke flyger i luften

Det här mötet började som vanligt med lite lek utomhus. Sedan delade vi upp oss i två grupper. Den ena gruppen fick gå in i stugan för att förfärdiga året hemmagjorda bra-att-ha grej. En hajkbricka.

Den andra gruppen travade ner mot stora ängen för att flyga varmluftsballong och skjuta upp flaskraket. Ballongerna var lite svåra att tända - men vi fick i alla fall iväg tre stycken som flög fint trots den ganska starka vinden. Men flaskraketen fick vi till slut ge upp. Pumpen hade frusit!. Flaskraket kanske inte är en vintersport trots allt.

Nästa vecka gör vi likadant fast tvärt om. Då får den gruppen som gjorde hajkbricka vara utomhus och gamla ballonggruppen får vara inte och snickra hajkbricka.

Hänt hos Stormfåglarna 4 februari 2012

Stormfåglarnas Daghajk

Den här lördagsmorgonen var det rejält kallt, -18 i sänkorna. Men det var också soligt, vindstilla och lagom mycket snö. Så det var perfekt väder för en Daghajk. Vi började vid Oskarsborg klockan 10 för att traska på stigarna norrut förbi lägerbålsplatsen och vidare i samma rikning tills vi nådde "andra berget". Högst uppe fixade vi en mysig lägerplats med eld och trefot.

Lunchen lagade vi på stormkök och kokade gemensamt ris i den stora kastrullen över elden. Alla var jättehungriga och korv Stroganoff passade perfekt. På eftermiddagen byggde vi vårt eget trapperspår runt berget och sedan fick alla prova varandras stationer - en repbro, en repstege och en klättring med hjälp av ett grovt rep uppför en brant klippa. Sedan var det skönt med lite fika med varm saft och bullar kring elden. Några marschmallows åkte visst fram också och blev traditionsenligt grillade.

Prick klockan 15 var vi tillbaka vid stugan igen för gnistan och hej då. Det har varit jätteroligt och vi längtar redan efter nästa hajk med Stormfåglarna!

Här har vi lagt upp några bilder från Daghajken stormbilder

Hänt hos Stormfåglarna onsdag den 1 februari 2012

Med Kusin Knase på Ankeborgs Museeum

I onsdags hade vi ett lite annorlunda möte när Gröngölingarna fick vrida och vända på UppfinnarJockes knasiga prylar... nej, det var ju i verkligheten Stormfåglarna som sprang omkring och letade efter föremål och experiment på Tekniska Museet på Gärdet! Patrullerna fick ett häfte med bilder på saker att leta reda på i museet. Roligas var nog Camera Obscura där man kunde rita av sin kompis. Läskigast utan konkurrens var gruvan... Där var det mörkt, konstiga ljud och verklighetstrogna gruvarbetare. Fick ni höra grisen skrika?

Nu på lördag har vi vår Daghajk! 10:00 - 15:00. Samling vid Oskarsborg. Ta på bra kängor och rejält med kläder för det kommer att bli kallt till helgen!

{teknmus1feb12}

Hänt hos Stormfåglarna onsdag den 25 januari 2012

Det går utför för Kalle Anka!

Hurra! Det kom snö. Och den låg kvar - i alla över onsdagskvällen. För den här kvällen hade vi pulkaåkning med Stormfåglarna. Vid den magnifika och fasansväckande backen vid Djursholms Golfklubb. Pulkorna susade nedför branten i hisnande hastigheter så att snön sprutade. Men vi hade förstås hjälm på huvudet. Lyckliga och utmattade avslutade vi mötet med en kåsa varm choklad.

Hänt hos Stormfåglarna onsdag 18 januari 2012

Gröngölingarna gör en loggbok

Första mötet för vårterminen. Ingen riktig vinter ännu - men lite snö och is är det i alla fall på planen utanför Oskarsborg. Vi började mötet med ett rejält lekpass ute. Sedan gick vi in i stugan, delade upp oss i patruller och intog de fyra patrullyorna. Uppgiften var att påbörja patrullernas egna loggböcker. Precis som den här - fast mycket finare med riktiga böcker av papper om man kan klistra in bilder i och göra precis så fina som man vill. Ett riktigt mysigt pysselmöte med pennor, bilder, sax och klister.

HÖSTEN 2011 - Skepp o Hoj med Stormfåglarna

Hänt hos Stormfåglarna onsdag 14 december 2011

Farmor Ankas Julpyssel

Idag har vi varit varit inne nästan hela mötet. Fast vi började med att leka "Sista Paret Ut" ute på planen. Fortfarande snöfritt och några plusgrader - vilken skillnad från förra vintern! Detta sista möte för terminen gick i julpysslet tecken. I köket fick man göra godis av rispuffar och choklad. I ett av patrullrummen kombinerade scouterna apelsiner med kryddnejlikor till en väldoftande julprydnad. I stora salen klipptes det i färgglada pappersbitar som flätades ihop till julgranshjärtan. I lektionssalen tillverkade vi scoutiga nyckelringar med träbitar, rep och brännpennor. Vilken tomteverkstad!

Nu är det juluppehåll för Stormfåglarna. Nästa möte blir onsdagen den 18 januari vid Oskarsborg. Programmet för våren 2012 kommer ni att få i samband med det mötet. God Jul och Gott Nytt År önskar vi alla barn, föräldrar och ledare!

Hänt hos Stormfåglarna onsdag 7 december 2011

Det lyser i Björnligans skog

Idag har vi varit ute i mörka skogen och letat oss fram med hjälp av ficklampor och ett spår snitslat med reflexer. Det är inte klokt vad de syns på långt håll. Trots att reflexerna sitter med ganska långa avstånd på träden var det ingen grupp som hade några svårigheter att hitta fram till målet vid lägerbålsplatsen. Väl där satt vi runt lägerbålet och pratde om frågorna längs spåret (temat var jord i vid bemärkelse... om någon hade missad det). Vi fikade på varm saft och pepparkakor och myste i den småruggiga kvällen som bjöd på ett lätt duggregn någon enstaka grad över vattnets trippelpunkt.

Nästa vecka den 14 december så är det terminens sista möte. Då ska vi vara inomhus och pyssla.

Hänt hos Stormfåglarna torsdag 1 november 2011

Hundsim med Pluto

Simning i Mörbybadet. Nästan alla Stormfåglar klarar av att simma 200 meter. Vi som inte riktigt grejar det ännu har hela vintern på oss att träna tills det är dags för vårens seglingar i Edsviken.

Nästa vecka ses vi på onsdag klockan 18:30 på Oskarsborg som vanligt. Vi ska vara ute hela mötet! Ta med ficklampan....

Hänt hos Stormfåglarna 23 november 2011

Knattarnas knepiga knopar

Det här mötet handlade om knopar. De flesta scouterna börjar nu bli riktigt duktiga på sina knopar. Vi ägnade oss också åt karta och kompass samt lite tips vad man ska göra om man råkar komma vilse i skogen.

Hänt hos Stormfåglarna 18-19 november 2011

Vi övernattar i Ankeborg

Vi hade vår stughajk fredag/lördag den 18-19 november. Spännande att få sova över i Oskarsborg. På fredagkvällen hade vi lägerbål uppe vid vindskyddet och när brasan hade brunnit ner grillade vi pinnbröd och marschmallows över glöden. När vi kom tillbaka till stugan var det dags att ta på pyjamas, borsta tänderna och krypa ner i sovsäckarna. Jättemysigt med högläsning fotogenlyktans sken - men det var inte många som höll sig vakna genom båda sagorna.

På lördagsmorgonen vaknade scouterna tidigt och började dagen med en rejäl frukost. Sedan var det dags för den traditionella godisorienteringen. Vi lagade lunch ute på stormkök och sotet från kastrullerna letade sig ända upp i ansiktet på den del så att vi såg ut om krigsmålade indianer. Vi har också hunnit träna på knopar, tälja och lösa chiffer innan det var dags att säga hej då. Det har varit jätteroligt och vi längtar redan efter nästa hajk med Stormfåglarna!

Här har vi lagt upp några bilder från Stughajken stormbilder

Hänt hos Stormfåglarna 9 november 2011

Farbror Joakims skatt

Poängjakt patrullvis utomhus med stationer. Vi gick i labyring med förbundna ögon. Vi balanserade på en stock. Vi samlade saker i naturen. Ett ordpussel hann vi också med. Alla skulle sitta i knät på varandra (den var knepig).

Hänt hos Stormfåglarna 26 oktober 2011

Spökplumpen kommer på besök

Ett spökspår som nästan blev lite för läskigt med hjälp av inlånade äldre scouter utklädda till spöken. Spår med ljus i skogen och stationer där vi bland annat fick provsmaka häxans brygt, känna i häxans säck och gissa vad som där fanns, kasta prick med lysande ringar i mörkret, gissa gåtor och räkna lysande ögon i mörkret. Mötet avslutades med läskiga spökhistorior vi elden.

{spook1}

Hänt hos Stormfåglarna 19 oktober

Musses nya vänner

Nu var det dags för alla scouter, nya som gamla, att delas in i patruller. Vi har fyra patruller: Havsörnarna, Pilgrimsfalkarna, Sparvhökarna och Slagugglorna. I varje patrull finns det en patrulledare och en vice patrulledare. I fortsättningen kommer vi ibland att göra aktiviteter patrullvis. Vi ägnade också kvällen åt chiffer och alla barn fick med sig ett chifferkort att ha i scoutskjortan. Fika i patrullyorna hann vi också med.

Hänt hos Stormfåglarna 12 oktober

Gröngölingarnas invigning

Idag hade vi den högtidliga invigningen i Stormfåglarna där de nya spårarna får sin vita halsduk att bära tillsammans med söljan. Andraåringarna förberedde spåret med ihopbundna rep medans förstaåringarna arbetade med lyktmärket inne i stugan. Sedan började invigningscermonierna som är så hemliga att de inte kan avslöjas för utomstående här.... Men kolaträdet stod i full blom i år igen!

Vi ses nästa onsdag.

Hänt hos Stormfåglarna söndag 9 oktober

Båtupptagning och höststädning

Vi tog upp båtarna från scoutbryggan till Oskarsborg och städade och pysslade kring stugan.

Hänt hos Stormfåglarna 5 oktober 2011

Med Långben som kock

Halva gänget tog Stormköksmärket genom att steka Krabbelurer och fixa varm saft medan förstaåringarna gjorde söljor inne i stugan.

Hänt hos Stormfåglarna 28 september 2011

Ut i skogen med Piff och Puff

Ljusspår med gåtor i en slinga i skogen plus fotografering och några enkla övningar i stationer. Vi avslutade med att sitta kring lägerelden.

Vi ses på onsdag!

Hänt hos Stormfåglarna 21 september 2011

Välkomna till Stormfåglarna

Stormfåglarnas första möte för terminen. Spännande tyckte nog de flesta. Vi visade runt, barnen fick tända fotogenlyktor och så hade vi lägerbål på vår fina lägerbålsplats.