Det senaste tillskottet till kårens båtar är Lina som är en Fabola Campus 6.3 som köpts in sommaren 2014. Lova vår andra Fabola Campus 6.3 köpts våren 2012.
Båten är ruffad med fyra kojer, och har en stor sittbrunn med plats för många.
Hon är förtöjd tillsammans med tvåkronorna vid bryggan i Edsviken.
Vi tänker att hon kan vara bra när osäkra vill vara med att segla med en vuxen, att man bör kunna göra bra hajker för äldre scouter eller transportera packningar när vi seglar på hajk med Tvåkronorna.
Hon har sänkköl och barlasttankar. Tankarna behöver man inte fundera över, utan de fylls och töms automatiskt när man sjösätter eller tar upp henne. Sänkkölen kan hissas med talja, men som i tvåkronorna bör den vara nere vid segling. Man låser den med en lina i en klämma vid luckan i ruffen.
Focken skotas i de främre öglorna på fördäck. Annars hanteras storseglet och focken som på tvåkronorna.
För att rigga gennakern, fäster man en lina i seglets ena skothorn och drar via blocket på peket ner i sittbrunnen. I det andra skothornet fäster man båda skoten. De ska dras framför och utanför alla stag och linor, och träs genom blocken längst akterut. Fallet ska också träs så seglet hamnar utanför resten av riggen.
Man kan få tips om hur man seglar gennaker på
www.youtube.com/watch?v=2rPXIYB8WLE och
www.gransegel.se/bok/bok_kap4.htm
Lovas Motor (Honda 2,3 hk) är en fyrtaktare som tankas med ren bensin (4-taktsolja tankas separat vid behov, man ser oljenivån i ett titthål). Den har inte friläge eller backväxel, endast framdrivning. Bränslekran på vänster sida längst bak, som ska stå mot bensinpumpen (bakåt/akterut) när man vill att den ska fungera (och den överkorsade pumpen framåt/förut om man vill stänga av bensinen). Det finns en grön 5-litersdunk som kan tas med ombord för längre utfärder.
Linas Motor (Parsun 5 hk) är en fyrtaktare som tankas med ren bensin (4-taktsolja tankas separat vid behov). Motorn har friläge och backväxel. Bränslekran på framsidan, som ska stå mot interna tanken när man vill att den ska fungera med den interna tanken (och mot externa tanken om man vill stänga av bensinen till den interna tanken).
Hon har två stävöglor. Den översta tunnare öglan har en bättre infästning i stäven och lämpar sig därför bäst för förtöjning och ev bogsering. Den nedre kraftigare klass-3-öglan är till låskättingen.